Aktualności
Warsztaty "Metodyka Przyszłości" Biennale Warszawa i CEO
Metodyka przyszłości to propozycja czterech praktycznych warsztatów dla nauczycielek i nauczycieli, animatorek i animatorów oraz osób pracujących z młodzieżą.
Szkoła nie jest wyizolowanym laboratorium edukacji, miejscem nauki przygotowującym do dorosłego życia, ale jednym z centrów życia społecznego. Polem ciągłych negocjacji, gdzie odbijają się międzyludzkie konflikty i uwewnętrzniane narracje medialne. Stanowi też jeden z najważniejszych obszarów politycznej, ideologicznej manipulacji, a także narzędzie klasowej reprodukcji. Rejonowa szkoła podstawowa może być wciąż jednak miejscem spotkań osób z różnych klas społecznych, z różnym kapitałem kulturowym i doświadczeniami biograficznymi. W tej różnorodności dostrzegamy siłę animacyjnego potencjału szkoły, przebijającego społeczne bańki i budującego wewnętrznie zróżnicowane wspólnoty zgromadzone wokół jednego celu, jakim jest edukacja. Dlatego też dostarczamy nauczycielkom i nauczycielom narzędzia do rozmowy z uczniami o palących problemach współczesności. Podejmujemy wątki związane z migracjami, przeciwdziałaniem dyskryminacji i mowie nienawiści. Uwrażliwiamy na krytyczną analizę mediów, obrazów i tekstów kultury.
Maja Dobiasz-Krysiak, Centrum Edukacji Obywatelskiej
1. KRYTYCZNE MYŚLENIE, (3-godzinny warsztat dla nauczycieli/ek i osób pracujących z młodzieżą ze starszych klas szkół podstawowych i średnich) Zewsząd docierają do nas informacje, które wywierają na nas wpływ. Kształtują nasze poczucie normy, nasz sposób patrzenia na świat, wzorce atrakcyjności i poczucie własnej wartości. To już nie tradycja, lecz filmy na YouTube, posty na Facebooku i Instagramie, czy bajki Disneya modelują nasze zachowania. A jako narzędzia współczesnej propagandy dyskryminują mniej atrakcyjne style bycia, życia czy posiadania. Podczas warsztatu podejmiemy zagadnienia: • Jak rozpoznawać techniki manipulacji i wpływu stosowane w przekazach medialnych i komunikatach w naszym otoczeniu? |
Maja Dobiasz-Krysiak: |
|
|
||
2. TRUDNE TEMATY, (3-godzinny warsztat dla nauczycieli/ek i osób pracujących z młodzieżą ze starszych klas szkół podstawowych i średnich) Szkoła nie jest miejscem wyizolowanym z życia społecznego. Uczniowie i nauczyciele przynoszą ze sobą poglądy dotyczące polityki, wyborów światopoglądowych, czy motywowanych religijne, które albo nabywają w domu, albo w grupie rówieśniczej. Jeśli to ostre opinie, do których podchodzi się emocjonalnie, mogą stanowić zarzewie konfliktów i oś podziałów szkolnych. Uruchamianie refleksji nad nimi umożliwia edukacja filmowa – narzędzie rozbudzania empatii umożliwiające kontakt z tematami tabu poprzez medialne zapośredniczenie, oraz umożliwiające krytyczne analizowanie mikrohistorii. Podczas warsztatu podejmiemy zagadnienia:
|
Karolina Giedrys- Majkut: |
|
|
|
|
3. RÓWNOŚĆ PŁCI, (3-godzinny warsztat dla nauczycieli/ek i osób pracujących w szkołach podstawowych i średnich) Dziewczynki są dobre z polskiego, a chłopcy z matematyki. W przedszkolu pracują „panie przedszkolanki”, przysposobienia obronnego uczy „pan od PO”. Szkoła reprodukuje (a często także wzmacnia) społeczne nierówności płci, podziały i stereotypy płciowe już od pierwszych lat szkolnych. Nauczyciele i nauczycielki mają jednak wpływ na zmianę tego status quo. Podczas warsztatu podejmiemy zagadnienia:
|
Małgorzata Leszko: |
|
|
|
|
4. RÓŻNORODNOŚĆ, (3-godzinny warsztat dla nauczycieli/ek i osób pracujących z młodzieżą ze szkół podstawowych) Funkcjonujemy w różnorodnym świecie - klasowo, kulturowo, religijnie, etnicznie, społecznie. Reprezentujemy różne typy rodzin, różne style życia, różne podejścia do tradycji. Wszystkie te różnice jak w soczewce skupia szkoła, jako platforma spotkania różnorodnych grup społecznych. Podczas warsztatu podejmiemy zagadnienia:
|
Malina Baranowska- Janusz: |
Pytania: maja.dobiasz@ceo.org.pl